Noord-Amsterdams Nieuwsblad

5 maart 2019

Noord-Amsterdams Nieuwsblad 5 maart 2019


3 / 12

Jill Kooij (22) tekent contract in Duitsland

Jill Kooij gaat haar geluk beproeven in Duitsland. (Foto: Aangeleverd)

REGIO - Jill Kooij gaat handballen voor het Duitse Neckarsulmer SU. De 22-jarige Oostzaanse cirkelspeelster, die uitkomt voor Dalfsen, heeft zich voor de komende twee seizoenen verbonden aan de Bungeligaclub.

Kooij, die het volop naar haar zin heeft in Dalfsen, had al enige tijd een weg uitgestippeld, die haar naar het buitenland zou moeten brengen. "Ik ben toe aan iets anders, wil een nieuwe uitdaging. Het gaat wel met pijn in mijn hart want Dalfsen is een geweldige club. Ik ben in de afgelopen vier jaar een echte Dalfsenaar geworden en ben de club enorm dankbaar", aldus Kooij, die sinds 2017 aanvoerster is.

Jill Kooij heeft de trainer van haar nieuwe club tijdens een trainingsstage overtuigd. "Ik heb een ochtendtraining van anderhalf uur en een avondsessie van twee uurtjes meegetraind. Daarin heb ik laten zien van meerwaarde te kunnen zijn voor Neckarsulm. Het is heel relaxed gegaan, ben geweldig opgevangen door zowel de club als de trainer en mijn aanstaande teamgenoten. Ja, ik ben heel blij en trots, want dit betekent echt een mooie volgende stap", zegt ze enthousiast.

Bij haar aanstaande club wordt Kooij herenigd met Michelle Goos en Ana Pavkovic. Met Goos speelde ze samen bij VOC uit Amsterdam-Noord. Pavkovic was teamgenoot bij Dalfsen. Beide dames komen voor het eerste seizoen uit voor de Duitse club. "Het is natuurlijk hartstikke leuk dat we nu weer samen gaan spelen. In de aanloop naar mijn trainingsstage heb ik trouwens bij Ana gelogeerd.

Jill Kooij, die zich op 1 juli officieel bij haar nieuwe club moet melden voor de voorbereiding, betrekt op termijn een eigen appartement in Neckarsulm, gelegen op zo'n 60 kilometer van Stuttgart. "Dat betekent ook dat straks mijn familie, vrienden en bekenden langs kunnen komen in mijn eigen huisje", kijkt ze vooruit.

Neckarsulmer SU is een middenmoter in de Bundesliga. "Helaas werd het team geteisterd door blessures. Dat heeft z'n weerslag gehad op de resultaten. Maar de ploeg heeft potentie om hoger te eindigen. Ik hoop daar een steentje aan bij te dragen", aldus Kooij, die bekend staat om haar straffe dekking, balvastheid, snelheid en scorend vermogen.

Het vlaggeschip van Kooij's nieuwe werkgever is een smeltkroes van nationaliteiten. Naast Goos, Pavkovic en straks de Oostzaanse herbergt Neckarsulmer SU een Spaanse, een Servische en voor de rest Duitse handbalsters.

Gevraagd naar haar eventuele kansen voor het grote Oranje antwoordt Jill Kooij. "Dat moet ik allemaal afwachten, al is het wel zo dat een Nederlandse speelster in een buitenlandse competitie interessanter is voor de bondscoach. Dus wie weet."


Topprestaties met Audi TT RS Coupé en Roadster

Audi TT RS Coupé (Foto: Audi)

REGIO - Audi Sport heeft zijn TT-topmodel gereed: met een nog agressiever uiterlijk toont de nieuwe TT RS zijn ware potentieel. De 2.5 TFSI levert 294 kW/400 pk in combinatie met de onmiskenbare vijfcilindersound. De nieuwe Audi TT RS is te bestellen vanaf eind februari en staat in maart bij de Audi-dealer.

De nieuwe Audi TT RS oogt, met zijn nieuwe front en opvallende achterzijde, sportiever dan ooit. Het quattro-logo is voorzien van een matte titaniumlook en is gepositioneerd in het onderste gedeelte van de zwarte Singleframe-grille. De luchtinlaten op de hoeken zijn opnieuw groter van stuk en verschaffen de TT RS een breed voorkomen. Om een betere koeling te realiseren, zijn er extra radiateuren toegevoegd achter de typerende RS-honingraatgrille. De sportief vormgegeven en doorlopende voorspoiler geeft de lage voorzijde een op de autosport geïnspireerd uiterlijk mee. De nieuw ontworpen dorpels zijn voorzien van een glanzend zwarte inleg. Tenslotte zijn de spiegelkappen te verkrijgen in carrosseriekleur, aluminiumlook, hoogglans zwart en koolstofvezel.

Audi TT RS Roadster (Foto: Audi)
(Foto: Audi)

Prestaties

De Audi TT RS biedt uitstekende prestaties dankzij zijn vijfcilinder met 294 kW/400 pk, 480 Nm koppel en quattro-vierwielaandrijving. De Coupé sprint in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De prestaties gaan vergezeld van de onmiskenbare sound van de Audi-vijfcilinder. De ontstekingsvolgorde 1-2-4-5-3 wisselt de ontstekingen af tussen aangrenzende cilinders en die ver uit elkaar staan. Vorig jaar won Audi met de 2.5 TFSI-motor de felbegeerde International Engine of the Year Award voor de negende keer op rij. De turbomotor put zijn vermogen uit een cilinderinhoud van 2.480 cm3. Het maximumkoppel is beschikbaar tussen de 1.950 en 5.850 toeren. Ten slotte is de topsnelheid begrensd op 250 km/u of optioneel op 280 km/u.

De vijfcilindermotor is gekoppeld aan de zeventraps S tronic automatische transmissie met dubbele koppeling, terwijl de permanente quattro-vierwielaandrijving het vermogen verdeelt via een meerplaatskoppeling. De wielafhankelijke koppelregeling maakt de bediening nog flexibeler en veiliger.

Met het Audi drive select dynamic handling systeem kan de bestuurder de quattro-vierwielaandrijving en andere componenten - zoals de besturing, S tronic-automaat, motorkarakteristiek en uitlaatkleppen - instellen op de gewenste rijdynamiek. De vier beschikbare modi hiervoor zijn Comfort, Auto, Dynamic en Individual.

Het lage gewicht van 1.450 kg (TT RS Coupé zonder bestuurder) en de sportieve ophanging vormen het fundament van zijn uitstekende handling. De progressieve besturing is specifiek aangepast op de TT RS en zorgt voor een nauw contact met de weg. Het RS-sportonderstel en Audi magnetic ride adaptieve dempercontrole zijn optioneel verkrijgbaar. De bediening hiervan is eveneens geïntegreerd in Audi drive select.

De bediening en displays zijn volledig gericht op de bestuurder. De RS-sportstoelen zijn standaard voorzien van een ruitpatroon in Alcantara en optioneel van honingraatmotief in Nappa-leer. Verder zijn RS-logo's aangebracht op de stoelen, het stuurwiel, de instaplijsten en bedieningsknoppen. Het 12,3 inch grote interieurdisplay toont specifiek RS-informatie op gebied van bandenspanning, koppel en g-krachten. Bij handmatig schakelen geeft een indicator aan, zodra het maximale toerental is bereikt, wanneer op te schakelen. Het RS-sportstuur is - naast leer en schakelpaddels – voorzien van een startknop en de bediening van Audi drive select.

Meer informatie over en prijzen van de Audi TT RS Coupé en Roadster worden in aanloop naar de Nederlandse introductie bekendgemaakt.

Volkswagen produceert vijf miljoenste Tiguan

Volkswagen Tiguan (Foto: Volkswagen)

REGIO - Het nieuwe jaar is nog maar net onderweg of Volkswagen heeft al een indrukwekkende mijlpaal bereikt. Halverwege januari rolde in Wolfsburg de vijf miljoenste Tiguan van de band. Sinds zijn debuut in 2007 is de geliefde SUV van Volkswagen uitgegroeid tot een wereldwijd succes.

De Tiguan en Tiguan Allspace vallen bij klanten over de hele wereld in de smaak. Volkswagen's populaire SUV is een uitstekende allrounder, met een aansprekend design, een riant interieur en state-of-the-art technologie. Alleen al in 2018 leverde Volkswagen 800.000 exemplaren van de Tiguan en Tiguan Allspace af. De productie van de Tiguan startte in 2007 in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. In het eerste volledig jaar werden er 120.000 exemplaren gebouwd.

Fiat 500 te zien in MoMa New York

FIAT 500 (Foto: FIAT)

REGIO - De Fiat 500 Serie F die in 2017 aan de collectie van het prestigieuze Museum of Modern Art (MoMa) van New York werd toegevoegd, beleefde onlangs haar 'debuut' en werd voor de eerste keer getoond aan het publiek. De auto staat tentoon in het kader van de expo 'The Value of Good Design' die het verhaal vertelt van industrieel design door middel van kunstwerken van de MoMa-collectie. De tentoonstelling eindigt 15 juni 2019.

Het model dat tentoongesteld wordt in het MoMa, is een klassieke Fiat 500 uit de F-serie, de populairste 500 ooit, die geproduceerd werd van 1965 tot 1972. Samen met de andere versies (Sport, D, L en R) van de eerste generatie werden van 1957 tot 1975 in totaal meer dan vier miljoen exemplaren geproduceerd.

De nieuwe BMW X3 M en X4M

BMW X4 M (Foto: BMW / Uwe Fischer)

REGIO - BMW M GmbH breidt het aanbod van high-performance modellen uit in het segment van de Sports Activity Vehicle (SAV) en Sports Activity Coupé (SAC). De BMW X3 M en de BMW X4 M bieden de hoogste rijdynamiek, wegligging en precisie in hun segment.

Vanaf de lancering zijn ook de Competition versies van de BMW X3 M en BMW X4 M leverbaar. De BMW X3 M Competition (verbruik gecombineerd: 10,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 239 g/km) en de BMW X4 M Competition (verbruik gecombineerd: 10,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 239 g/km) spreken tot ieders verbeelding met hun extra vermogen en exclusieve uitrusting.

BMW X3 M (Foto: BMW)

De krachtigste 6-cilinder-in-lijn benzinemotor tot op heden in een BMW M model staat garant voor verbluffende prestaties. De nieuw ontwikkelde en hoogtoerige motor met M TwinPower Turbo techniek heeft een cilinderinhoud van 3,0 liter. Het maximumvermogen bedraagt 353 kW (480 pk) en het maximumkoppel 600 Nm. De versie van deze M TwinPower Turbomotor die speciaal voor de BMW X3 M Competition en BMW X4 M Competition is ontwikkeld, levert nog eens 22 kW (30 pk) extra tot een totaal van 375 kW (510 pk).

Vermogensverdeling

De nieuwe high-performance motor is gekoppeld aan een 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic. Via de nieuwe innovatieve vierwielaandrijving M xDrive – die debuteerde in de nieuwe BMW M5 – wordt het vermogen naar het wegdek overgebracht. Het M xDrive systeem levert het meeste vermogen aan de achterwielen.

De BMW X3 M en BMW X4 M bieden twee AWD-rijmodi. Het aandrijfsysteem met de centraal geregelde interactie van M xDrive en het actieve M sperdifferentieel op de achteras, verdeelt het motorvermogen – afhankelijk van de situatie – over de vier wielen.

Instapmodel zonder compromissen

Mercedes G 350 d (Foto: DaimlerAG / Konstantin Tschovikov )

REGIO - Krachtig, comfortabel, soeverein: sinds juni veroveren overal in de wereld de eerste exemplaren van de nieuwe G-Klasse de offroadpistes. De terreinwagen overtuigt met zijn prestaties, veiligheid, moderne assistentiesystemen en uitstekende rijeigenschappen.

En nu wordt het motorenaanbod uitgebreid met een efficiënte dieselmotor. De nieuwe G 350 d (gecombineerd brandstofverbruik: 9,8-9,6 l/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 259-252 g/km) levert een hoger vermogen dan ooit. De G 350 d, heeft een consumentenadviesprijs van € 174.829 inclusief BTW, BPM en kosten rijklaar maken. De eerste leveringen worden in de loop van het voorjaar verwacht.

Mercedes G 350 d (Foto: DaimlerAG / Konstantin Tschovikov)
Mercedes G 350 d (Foto: DaimlerAG / Konstantin Tschovikov)

De nieuwe dieselmotor OM 656 creëert ook in de G-Klasse nieuwe maatstaven met betrekking tot performance – zowel op de weg als in het terrein. "Doelstelling was om het vermogen te verhogen en tegelijkertijd het verbruik en het geluid te reduceren", onderstreept Ola Källenius, binnen de Raad van Bestuur van Daimler AG verantwoordelijk voor Group Research & Mercedes-Benz Cars Development.

Tot de kenmerken van deze motor behoren getrapte verbrandingskommen, een tweetraps uitlaatgasturbo en variabele kleptiming CAMTRONIC. Daardoor warmt de uitlaat op zonder het brandstofverbruik te verhogen. Ook de doorontwikkelde NANOSLIDE®-cilinderwandcoating vermindert de wrijvingsverliezen tussen de zuigers en de cilinderwanden, waardoor het brandstofverbruik verder kan worden verlaagd.

Krachtiger

Dankzij de nieuwe zescilinder-in-lijn dieselmotor is dit nieuwe G-model tot nu toe de meest efficiënte versie van deze iconische terreinwagen. De motor ontwikkelt een vermogen van 210 kW (286 pk) en met een maximumkoppel van 600 Nm tussen 1200 en 3200 t/min is hij krachtiger dan ooit.

De nieuwe zescilinder dieselmotor is ontwikkeld om aan de toekomstige emissienormen te voldoen (RDE – Real Driving Emissions). Alle componenten die relevant zijn voor efficiënte emissiereductie, zijn direct op de motor gemonteerd. Daardoor bereiken de katalysator en het dieselpartikelfilter sneller hun bedrijfstemperatuur.

Dankzij de geïntegreerde technologische aanpak met nieuwe getrapte verbrandingskommen, dynamische meervoudige uitlaatgasrecirculatie en uitlaatgasnabehandeling nabij de motor, zijn nog lagere verbruikscijfers en geringere emissies mogelijk. Dankzij de geïsoleerde inbouw nabij de motor is er een gering warmteverlies bij de uitlaatgasnabehandeling en zijn de bedrijfsomstandigheden van de motor bijzonder gunstig.

Range Rover Sport HST met 400 pk

Range Rover Sport HST (Foto: Land Rover)

REGIO - De Range Rover Sport combineert moeiteloos zijn dynamische rijgedrag en verfijning met de kenmerkende terreinkwaliteiten van Land Rover. De introductie van de nieuwe zescilinder-in-lijn, 3,0-liter benzinemotor met 294 kW (400 pk) vermogen brengt het prestatieniveau en de verfijning naar een nog hoger niveau en zorgt voor een lager brandstofverbruik.

De nieuwe Ingenium-benzinemotor is in eerste instantie voorbehouden aan de speciale HST-uitvoering. De sterke zes-in-lijn benzinemotor is alerter en verfijnder dan de vorige V6-benzinemotor. Dankzij 550 Nm koppel sprint de Range Rover Sport HST in 6,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De topsnelheid is 225 km/uur. De soepele zescilinder bevat geavanceerde technologie, zoals de nieuwe elektrische supercharger. Dankzij de directe verbinding met het gaspedaal draait de supercharger binnen een halve seconde op een snelheid van 120.000 toeren per minuut. Daarmee behoort het begrip 'turbogat' voor Land Rover tot het verleden.

(Foto: Land Rover)

Nieuwe aandrijflijn

Deze prestatieverhogende technologieën werken samen met de nieuwe Mild Hybrid Electric Vehicle-aandrijflijn (MHEV). Het verbruik bedraagt daardoor 9,3 l/100 km en de CO2-uitstoot 213 g/km. Dit is het nieuwste hoofdstuk in het plan van Land Rover om in 2020 een geëlektrificeerde uitvoering van elk model te leveren. De intelligente technologie is gebaseerd op een splinternieuw Start-Stop-systeem dat de motor uitschakelt als de auto stilstaat en combineert de nieuwe 3,0-liter benzinemotor met een elektromotor. Het systeem kan dankzij regeneratief remmen energie terugwinnen en opslaan in het 48-volt accupakket. Die energie kan worden benut voor bijvoorbeeld wegrijden vanuit stilstand.

Prijs

De nieuwe Range Rover Sport HST is te bestellen voor € 139.020,-. De auto is te configureren via www.landrover.nl.

Stem en spreek je uit voor water

Stem, en spreek je uit voor water (Foto: Aangeleverd )

REGIO - Iedereen van achttien jaar en ouder mag 20 maart stemmen voor een nieuw waterschapsbestuur. De 21 waterschappen zorgen voor droge voeten, schoon en voldoende water. En hoe ze dat doen, daar heb jij invloed op. Breng daarom op 20 maart jouw stem uit voor een nieuw waterschapsbestuur. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) is het waterschap ten noorden van het Noordzeekanaal en op Texel, het Noorderkwartier. In dit gebied zorgt HHNK voor veilige dijken, schoon en voldoende water. Zaken die heel belangrijk zijn voor ons waterrijke, laaggelegen land.

Vanwege dit belang heffen waterschappen, dus ook HHNK, waterschapsbelasting. Belasting die niet naar algemene uitgaven gaat, maar alleen bestemd is voor waterbeheer. Daarin is Nederland uniek in de wereld. In de wet is vastgelegd dat wie belasting betaalt, stemrecht moet hebben. Daarom zijn er eens in de vier jaar waterschapsverkiezingen, waarbij een nieuw algemeen bestuur wordt gekozen. Zo heb je invloed op de manier waarop HHNK jouw waterschapsbelasting besteedt. Hoe schoon moet het oppervlaktewater zijn, hoe voorkomen we overstromingen, wateroverlast en droogte nu het klimaat verandert? Over dit soort zaken gaat het bestuur van het waterschap. Belangrijke vragen die jouw stem verdienen op 20 maart 2019.

Op wie kan ik stemmen?

Iedereen die in het Noorderkwartier woont en boven de 18 jaar is, mag stemmen voor een nieuw bestuur bij HHNK. Aan de verkiezingen doen dit jaar 9 partijen mee. Via waterschapsverkiezingen.nl vind je meer informatie, zoals alle partijen en kandidatenlijsten. Weet je nog niet op wie je gaat stemmen?

Ga dan naar de Stemhulp via hhnk.mijnstem.nl. Hier worden de verschillen tussen de partijen zichtbaar.

Toename WW-uitkeringen

REGIO - In januari nam het aantal WW-uitkeringen in de Noord-Hollandse regio's toe. De stijging was het sterkst in Noord-Holland Noord. In vergelijk met december 2018 werden er 447 WW-uitkeringen meer verstrekt dan in januari, een toename van 5 procent. In de regio's Zuid-Kennemerland en IJmond (toename van 4,6%) en Zaanstreek-Waterland (toename van 3,6%) was de stijging kleiner. De drie regio's bleven onder de landelijke WW-stijging van 6,2%.


Een toename van de WW in januari is gebruikelijk. Veel arbeidscontracten worden afgesloten tot het einde van het kalenderjaar. Niet iedereen van wie het contract afloopt, vindt direct weer een nieuwe baan. Werkzoekenden die uitkijken naar een nieuwe baan, kunnen ter overbrugging een WW-uitkering aanvragen. Opvallend is dat de WW-stijging in januari groter was dan in voorgaande jaren. Hoewel het aantal WW-uitkeringen de komende maanden naar verwachting weer zal afnemen, zal de daling minder sterk zijn dan de afgelopen jaren. Oorzaken van het afvlakken van de WW-daling zijn de afnemende economische groei en het teruglopend aantal werkzoekenden. Het wordt steeds moeilijker voor werkgevers om nog aan geschikt personeel te komen. Steeds meer mensen die kunnen werken, hebben een baan.

Alleen in de sectoren cultuur en onderwijs nam het aantal WW-uitkeringen in januari (licht) af. In de uitzendbranche (+8,6%) en de bouw (+9,2%) steeg de WW. Toch zien we in vergelijking met vorig jaar dat de WW in deze sectoren op jaarbasis afneemt. De dynamiek is hier dan ook groot: hoge WW-instroom en WW-uitstroom. Door de grote personeelsvraag zullen naar verwachting veel werkzoekenden in deze branches binnenkort weer aan het werk zijn.